REGULAMIN OCENY Z ZACHOWANIA OBOWIĄZUJĄCY W PUBLICZNYM GIMNAZJUM W ROKU SZKOLNYM 2008/2009

Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:

  • wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
  • postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje szkoły;
  • dbałość o piękno mowy ojczystej;
  • dbałość o bezpieczeństwo  i zdrowie własne oraz innych osób;
  • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
  • okazywanie szacunku innym osobom;
  • przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.
  • respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych
Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy programowo wyższej lub na ukończenie szkoły.
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej, w czasie której powinna nastąpić:

-     samoocena ucznia,

-    ocena zespołu klasowego.

Następnie ocena wychowawcy, uwzględniająca propozycje ucznia i zespołu klasowego, jest skonsultowana z innymi nauczycielami i pedagogami, tworzącymi zespoły wychowawcze (wychowawcy równoległych klas). Przy wystawieniu ocen z zachowania bierze się pod uwagę zeszyt klasowy pochwał i nagan.

W Publicznym Gimnazjum w Rudzińcu obowiązuje następująca skala ocen zachowania:

wzorowe;
bardzo dobre;
dobre;
poprawne;
nieodpowiednie;
naganne,

Zasady oceniania zachowania:

Ocena z zachowania jest wypadkową ocen z trzech kategorii: stosunek do nauki, kultura osobista, zaangażowanie w życie szkoły i klasy.

Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń rozwojowych na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej

Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4    

 Rada pedagogiczna po wnikliwej analizie może podjąć uchwalę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

Ocenę wzorową, otrzymuje uczeń, który w poszczególnych kategoriach spełnia większość następujących wymogów:
STOSUNEK DO NAUKI KULTURA OSOBISTA ZAANGAŻOWANIE W ŻYCIE KLASY I SZKOŁY
  • Dba o wzorową frekwencję i usprawiedliwienie nieobecności w trybie ustalonym przez wychowawcę klasy.
  • Bierze aktywny udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych oraz zawodach sportowych i osiąga wysokie wyniki.
  • Pozytywnie  wpływa na dobrą atmosferę w klasie i szkole oraz aktywnie pomaga w rozwiązywaniu konfliktów uczniowskich.
  • Jest zawsze przygotowany do lekcji, aktywny podczas zajęć.
  • Zawsze odrabia zadania domowe.
  • Jest wzorowym czytelnikiem. 
  • W kulturze zachowania może być wzorem dla innych.
  • Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa ustalonych przez nauczyciela  i szkołę.
  • Zawsze przestrzega zasad szkolnych regulaminów: szkolnego stroju, korzystania z szatni, biblioteki, pracowni klasowych itp.
  • Szanuje rówieśników i wszystkich dorosłych.
  • Nie używa wulgaryzmów i zwraca uwagę rówieśnikom na dbałość o piękno języka.
  • Nie używa narkotyków, nie pali papierosów, nie pije alkoholu, zwraca uwagę rówieśnikom, żeby tego  nie robili.
  • Zawsze chodzi we właściwym obuwiu na terenie szkoły.
  • Zawsze przestrzega zasad szkolnych regulaminów: szkolnego stroju, korzystania z szatni, biblioteki, pracowni klasowych itp.
  • Nigdy nie został przyłapany na używaniu telefonu komórkowego na zajęciach szkolnych oraz na stosowaniu innego sprzętu audiowizualnego w celach uwłaczających godności osobistej drugiego człowieka. 
  • Jest organizatorem lub współorganizatorem imprez  szkolnych i środowiskowych
  • Wzorowo pełni różne funkcje na terenie szkoły
  • Prezentuje na forum szkoły swoje zdolności i umiejętności rozwijane w i poza gimnazjum.
  • Aktywnie i systematycznie bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych,
  • Dba o mienie szkoły i zwraca uwagę innym, którzy je dewastują.
  • Dba o wystrój szkoły przez cały rok szkolny, przygotowuje gazetki ścienne, wystawy (przynosi eksponaty).
  • Angażuje się w prace na rzecz szkoły.
  • Otrzymuje pochwały na apelach i szkolnych uroczystościach

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia większość następujących wymogów:

STOSUNEK DO NAUKI KULTURA OSOBISTA ZAANGAŻOWANIE W ŻYCIE KLASY I SZKOŁY
  • Jest obowiązkowy i punktualny (nie ma godzin nieusprawiedliwionych, zdarzyły mu się spóźnienia)
  • Bierze  udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych oraz zawodach sportowych.
  • Pomaga kolegom w przezwyciężaniu trudności w nauce.
  • Stara się zawsze przygotować do lekcji.
  • Sporadycznie zapomina odrobić zadań domowych.
  • Stara się wyróżnić w czytelnictwie.
  • Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą.
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy ustalonych przez nauczyciela  i szkołę.
  • Stara się przestrzegać zasad szkolnych regulaminów: szkolnego stroju, korzystania z szatni, biblioteki, pracowni klasowych itp.
  • Szanuje rówieśników i dorosłych.
  • Stara się przeciwstawiać aktom przemocy na terenie szkoły i w autobusie.
  • Nie używa wulgaryzmów.
  • Nie używa narkotyków, nie pali papierosów,  nie pije  alkoholu.
  • Chodzi we właściwym obuwiu na terenie szkoły.
  • Przestrzega zasad szkolnych regulaminów: szkolnego stroju, korzystania z szatni, biblioteki, pracowni klasowych itp.
  • Nigdy nie został przyłapany na używaniu telefonu komórkowego na zajęciach szkolnych oraz na stosowaniu innego sprzętu audiowizualnego w celach uwłaczających godności osobistej drugiego człowieka.
  •  Angażuje się dobrowolnie w prace na rzecz szkoły i środowiska.
  • Sumiennie pełni różne funkcje na terenie szkoły i klasy ( samorząd, dyżury, organizacje szkolne).
  • Wyróżnia się swoją postawą na tle klasy.
  • Bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych.
  • Rozwija swoje zdolności podczas zajęć szkolnych i prezentuje je na forum klasy.
  • Dba o mienie szkoły i zwraca uwagę innym, którzy je dewastują.
  • Dba o wystrój klasy przez cały rok szkolny, przygotowuje gazetki ścienne w klasie

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia większość następujących wymogów:

STOSUNEK DO NAUKI KULTURA OSOBISTA ZAANGAŻOWANIE W ŻYCIE KLASY I SZKOŁY
  • Uczy się systematycznie i osiąga wyniki na miarę swoich możliwości.
  • Opuścił bez usprawiedliwienia do 7 godzin lekcyjnych, zdarzyły mu się spóźnienia.
  • Jest bierny, ale nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji.
  • Zdarza mu się przetrzymywać książki z biblioteki. 
  • Zachowuje się kulturalnie wobec rówieśników i dorosłych (dopuszcza się 5 uwag negatywnych dotyczących zachowania na lekcjach i przerwach)
  • Stara się dbać o bezpieczeństwo swoje i innych osób,  przestrzegać obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
  • Stara się przestrzegać zarządzeń obowiązujących w szkole. Zdarzają się mu sporadycznie wykroczenia spoza szkolnych regulaminów
  • Nie używa wulgaryzmów
  • Nie używa narkotyków, nie pali papierosów, nie pije alkoholu
  • Zawsze chodzi we właściwym obuwiu na terenie szkoły.
  • zdarzyło się, że nie nosił jednolitego stroju szkolnego na terenie szkoły.
  • Zdarzyło się, że został przyłapany na używaniu telefonu komórkowego na zajęciach szkolnych oraz na stosowaniu innego sprzętu audiowizualnego w celach uwłaczających godności osobistej drugiego człowieka.
  • Angażuje się dobrowolnie w prace na rzecz klasy.
  • Dba o mienie szkoły.
  • Nie wyróżnia się swoją postawą na tle klasy i szkoły.

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

STOSUNEK DO NAUKI KULTURA OSOBISTA ZAANGAŻOWANIE W ŻYCIE KLASY I SZKOŁY
  • Osiąga wyniki na miarę swoich możliwości.
  • Zdarza się  mu przeszkadzać w prowadzeniu lekcji.
  • Opuścił bez usprawiedliwienia do 49 godzin lekcyjnych.
  • Został tylko raz przyłapany na wagarach i ucieczce ze szkoły.
  • Przetrzymuje książki z biblioteki.
  • Zdarza się mu posługiwać wulgarnym słownictwem.
  • Dopuszcza się  wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi szkoły, ale wykazuje chęć poprawy, a stosowane środki zaradcze przynoszą pozytywny efekt.
  • Sam nie używa przemocy słownej i czynnej wobec innych, jednak nie reaguje na jej przejawy.
  • Zdarza mu się dbać o bezpieczeństwo swoje i innych osób, nie przestrzegać obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Zdarza mu się chodzić w niewłaściwym obuwiu na terenie szkoły.
  • Zdarzyło się , że zapomina o noszeniu jednolitego stroju szkolnego na terenie szkoły.
  • Zdarzyło się, że został przyłapany na używaniu telefonu komórkowego na zajęciach szkolnych oraz na stosowaniu innego sprzętu audiowizualnego w celach uwłaczających godności osobistej drugiego człowieka.
  • Nie angażuje się w życie klasy i szkoły.
  • Nie niszczy  mienia szkoły.

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

STOSUNEK DO NAUKI KULTURA OSOBISTA ZAANGAŻOWANIE W ŻYCIE KLASY I SZKOŁY
  • Wagaruje i ucieka z lekcji.
  • Ma ponad 50 nieusprawiedliwionych  godzin nieobecności w szkole.
  • Przeszkadza w prowadzeniu lekcji.
  • Nie odrabia zadań domowych.
  • Nie uzupełnia zaległości w nauce.
  • Ignoruje inne obowiazki ucznia.
  • Dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi szkoły, nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku.
  • Oszukuje nauczyciela
  • Nie dba o bezpieczeństwo swoje i innych osób, nie przestrzega obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Posługuje się wulgarnym słownictwem.
  • Arogancko odnosi się do starszych osób i rówieśników.
  • Poniża szkolnycyh kolegów.
  • Udowodniono mu wymuszanie oraz fizyczną i psychiczną  agresję i przemoc wobec innych uczniów.
  • Został przyłapany na paleniu papierosów, piciu alkoholu, bądź nadużywaniu narkotyków  na terenie szkoły.
  • Łamie regulamin stroju szkolnego. Nie nosi odpowiedniego obuwia.
  • Często używa telefonu komórkowego na zajęciach szkolnych oraz (albo)stosował inny sprzęt audiowizualny w celach uwłaczających godności osobistej drugiego człowieka.
  • Nie angażuje się w życie klasy i szkoły i zniechęca do tego innych.
  • Dewastuje mienie szkoły.
  • Wywiera negatywny wpływ na rówieśników

 Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

  • Dokonał czynu przestępczego, np. kradzieży, rozboju.
  • Udowodniono mu wymuszanie oraz fizyczną i psychiczną agresję i przemoc wobec innych uczniów oraz pracowników szkoły, co wymagało interwencji policji;
  • Został przyłapany wielokrotnie na paleniu papierosów, piciu alkoholu oraz nadużywał narkotyków na terenie szkoły, zajmował się rozprowadzaniem narkotyków;
  • Nie wypełnia obowiązku szkolnego /ponad 50% godzin nieusprawiedliwionych/.

Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem §45i §48 statutu szkoły.